De studieweek is begonnen! - Reisverslag uit Costa Mesa, Verenigde Staten van Yvette Grand - WaarBenJij.nu De studieweek is begonnen! - Reisverslag uit Costa Mesa, Verenigde Staten van Yvette Grand - WaarBenJij.nu

De studieweek is begonnen!

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

10 Maart 2015 | Verenigde Staten, Costa Mesa

Vandaag was de aftrap van de studieweek. Er stond een lange dag op de planning. Ik was erg zenuwachtig vanmorgen, je weet toch niet precies wat je allemaal te wachten staat. Hoe zal het verlopen, heb ik wel een klik met de mensen in mijn small group, kan ik het goed volhouden allemaal…
Eerst aanmelden, met z´n allen in een rij op de gang voor de meeting room, waar we zouden beginnen. Veel Amerikanen, maar ook andere nationaliteiten. Er is een grote groep uit Indonesië bij deze keer. Een introductie met uitleg over de organisatie van de week volgde en een aantal spelregels, waarbij we worden uitgedaagd ons kwetsbaar op te stellen en er echt in te duiken deze week!
En dan de eerste lezing van Dr. Henry Cloud. Wat een ervaring heeft deze man! Je proeft, dat hij weet waar hij over praat. Het is geen theorie, maar doorleefde praktijk. We krijgen een basisprincipe uitgelegd, waarbij ik toch weer nieuwe dingen hoor. Hoe de hele mens meegenomen wordt in de counseling en eigenlijk zelf het gereedschap is, waar je mee werkt. Dat het doel van counseling een echte transformatie is, waardoor de problemen niet terug komen, maar echt worden opgelost.
Daarna legt hij uit hoe een mens is toegerust om de diverse functies uit te kunnen voeren, die nodig zijn om emotioneel en psychisch gezond te functioneren. En dat door de zondeval, er is geen perfectie meer, elk mens daarin tekorten in zijn leven oploopt. Vervolgens benoemt hij deze functies en licht ze toe. Als een soort plattegrond van de emotionele en psychische vaardigheden, die een mens behoort te bezitten. Intrigerend!
Het is helder en goed te volgen. Dan bespreekt hij de fasen die een kind doorloopt, die ook in de counseling beoordeeld kunnen worden om te zoeken naar waar iemand vast loopt. Eerst gezonde hechting, dan jezelf losmaken van anderen door grenzen te stellen, vervolgens leren omgaan met het goed en het kwaad in jezelf en anderen en tot slot het volwassen worden: zelfbeheersing ontwikkelen, vrijheid aan kunnen en autonoom worden.

Daarna volgt een kennismakingsoefening in de small group (8 personen). Mijn groep bestaat uit 5 Amerikanen (2 mannen en 3 vrouwen), 2 Indonesische mannen en ikzelf. Allerlei leeftijden en achtergronden, heel gemêleerd. Na de lunch twee groeps-sessies, dat is best intensief! We leren elkaar snel beter kennen en er worden persoonlijke dingen gedeeld. Wonderlijk, hoe snel dat gaat. De begeleidende ervaren counselors geven tips hoe we elkaar kunnen steunen en helpen te groeien. De bedoeling is, dat we het met elkaar doen. Morgen hebben we zelfs drie sessies op 1 dag!

Dan afsluitend weer een lezing van Dr. Cloud, deze keer over “Ingredients of the Therapeutic Process”. Aan de hand van de parabel van Jezus over de vijgenboom, die drie jaar niet bloeit en dan bijna wordt omgehakt tot de wijngaardenier tussenbeide komt en zegt nog drie dingen te zullen doen: er omheen spitten, bemesten en een jaar wachten. Deze staan symbool voor het opgraven van de verborgen waarheid, het toevoegen wat iemand nodig heeft, maar zelf nog niet bezit, en de factor tijd. Mooi!

Daarna hebben we met z´n allen gedineerd in een aangrenzende zaal. Wat een verschillende mensen! Soms is het overweldigend, alle indrukken en verhalen. Er zijn veel professionals en soms voel ik me niet helemaal gelijkwaardig. Toch zie ik ook in de sessies veel herkenbare dingen bij anderen en kan ik zinvol deelnemen. Ook het continu Engels spreken valt me mee. Het is wel vermoeiender, maar geen struikelblok. Nu ben ik op mijn kamer en probeer te ontspannen na alle indrukken. Ik hoop, dat dat lukt en dat ik goed zal slapen.
Iedereen weer heel erg bedankt voor de fijne reacties! Leuk, dat jullie meele(v)(z)en!

  • 10 Maart 2015 - 08:17

    Nohemi:

    Whooo mooie vrouw, wat mooi om te horen...wat een indrukken ja.
    Ben benieuwd hoeveel langer je terug komt ;))))) .
    Liefs knuff xx

  • 10 Maart 2015 - 08:26

    Jeannette:

    WOW......boeiend!
    Ik kan niet wachten om er uitgebreid met je over te praten.
    Heel interessant wat je nu al zo even schrijft.
    Super fijn en knap en stoer dat je het allemaal kunt volgen !!!

    Wel erg intensief als ik het zo hoor!
    Neem de nodige tijd voor jezelf zodat je het goed kunt volhouden!!
    Ik bid voor je!

    Extra knuffel

  • 10 Maart 2015 - 08:56

    Marleen:

    Goed om te lezen allemaal. Cool van je dat je dit allemaal onderneemt.
    ik hoop en bid dat je gezegend en voldaan wordt op deze conferentie.

  • 10 Maart 2015 - 18:50

    Paulien:

    Wauw wat bijzonder Yvette, kan me goed voorstellen dat je veel indrukken hebt en een vol hoofd. Geweldig om mee te maken en om zulke mooie mensen te ontmoeten, zegen!

  • 11 Maart 2015 - 11:26

    Renske:

    Wat leuk Yvette om jouw ervaringen hier te lezen! Ik hoor van Bram ook het een en ander maar dit maakt het compleet. Fijne dagen nog!
    Groeten Renske

  • 11 Maart 2015 - 19:03

    Christien Stouwdam:

    Ha Yvette,

    Bedankt voor je doorgestuurde link.
    Tjonge wat veel indrukken lijkt me op zo'n dag
    fijn dat je het Engels goed beheerst en alle info goed tot je kan nemen.
    Hoop dat je nog mooie leerzame en fijne dagen mag hebben,

    Lieve groet Christien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 24 Feb. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 8877

Voorgaande reizen:

08 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

ArkoYvetteDavidBramnaarAmerika

06 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Studieweek in Amerika

Landen bezocht: